Techniki aktorskie w biznesie



Steruj emocjami

Poważną przeszkodą w kontaktach z innymi jest nieumiejętność panowania nad emocjami. Często zdarza się, że przed ważnym spotkaniem zaczynamy się stresować. Wpływa to bardzo negatywnie nie tylko na nasz umysł, ale również na nasze ciało. Dochodzi do spięć mięśni w naszym organizmie. Czujemy się nie komfortowo, nierówno oddychamy, co w rezultacie wpływa na nasz głos i poważnie wpływa na osłabienie naszego wizerunku. Mimika twarzy zostaje poważnie ograniczona. W rezultacie jedynymi emocjami, które malują się na naszej twarzy jest strach i niepewność. Przed i podczas spotkania możemy zastosować technikę – Score of Breath. Między innymi dzięki stosowaniu pauz, odpowiedniego napięcia i rozluźnienia partii ciała oraz ruchu, eliminujemy niepożądane napięcia.

Dzięki technice kadrowania emocji możemy bardzo szybko doprowadzać się do różnych stanów – entuzjazmu, powagi, zamyślenia, wesołości, przygnębienia. Możemy nimi sterować tak jak robią to aktorzy. Wystarczy przypomnieć sobie jakąś sytuację, która przytrafiła nam się niedawno oraz była nacechowana emocjonalnie. Zwiększając i nadając ruch lub przybliżając obrazy w naszej głowie jesteśmy w stanie zintensyfikować doznawane emocje związane z danym obrazem. Możemy równie łatwo osłabić działanie emocji wykonując odwrotny proces, czyli je odsuwając, zwalniając ruch itp. Wszystko zależy od tego, co chcemy osiągnąć. Również słowa są narzędziem za pomocą którego możemy wpływać na stan emocji tak swoich, jak i innych.Kiedy manager chce wyrazić swoje niezadowolenie z powodu pracy swojego zespołu i powie: „jestem wściekły!”- wywrze silniejsze wrażenie, ponieważ nacechowanie emocjonalne tego zdania jest wysokie. Jeśli jednak zamiast wyrazu „wściekły” użyje wyrazu „zły” – napięcie opadnie. Podobnie jest, gdy handlowiec powie „robimy to dobrze”. Wtedy nacechowanie emocjonalne jest tylko średnie. A wystarczy powiedzieć „robimy to z pasją”, a emocje pozytywne znacznie się podniosą.

Pamiętaj o oczach

Nie bez kozery mówi się, że oczy są zwierciadłem duszy. Odpowiedni kontakt wzrokowy to istotny element skutecznej komunikacji. Metoda strong eye – pozwala na kontrolowanie tego elementu. To, że rozmówcy należy patrzeć w oczy, wie prawie każdy. Rozbiegane, zagubione spojrzenie świadczy o naszej niepewności. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z tego – jak może zaszkodzić nam nadmierne mruganie oczami. Kiedy robimy to zbyt często rozpraszamy jego uwagę, co może spowodować, że przestaje on skupiać się nad tym, co mówimy, a zaczyna się zastanawiać czy przypadkiem nie wpadło nam coś do oka. Dekoncentruje się i w rezultacie nasze argumenty mogą zostać nie usłyszane. Poza tym nadmierne mruganie podświadomie jest odbierane jako oznaka słabości czy nieszczerości. Przy wspomnianych już negocjacjach, czy prowadzeniu prezentacji, nasza silna pozycja, którą chcemy zachować może zostać przez to zachwiana. Jednak systematycznie wykonując proste ćwiczenia możemy wyeliminować ten efekt. Wystarczy m. in. przeskakiwać wzrokiem w różnych kierunkach, zatrzymując go na kilka sekund w każdym miejscu, pilnując się przy tym żeby nie mrugać.

Panuj nad głosem

Ton głosu jest równie ważny, co treść przekazu. Specjalistyczne badania dowodzą, że niski ton głosu podświadomie wpływa na słuchacza, wzbudzając w nim pozytywne emocje. Technika Deeply well, polegająca na umiejętnym budowaniu wizerunku własnych kompetencji poprzez świadome operowanie głosem wpływa na nasz aparat emisyjny, dzięki czemu możemy wykształcić pożądany ton głosu. Osoba przemawiająca, którą cechuje ciepły, niski głos jest odbierana przez słuchaczy jako postać bardziej wiarygodna. Słucha się jej z przyjemnością i ufnością. Osoby mówiące cicho, piskliwie, niewyraźnie są mało przekonujące. Czasami nawet wtedy, kiedy ich argumenty są jak najbardziej trafne.

Nadajemy, ale i odbieramy

Istnieją również metody wpływające na nasze postrzeganie wartości osób, rzeczy, czy idei. Czy zastanawialiście się Państwo na tym skąd np. wiemy czy ktoś jest niezwykle ważną i wypływową osobą, lub czy coś jest słuszne albo nie? Bardzo często wiemy to dlatego, że przekonuje nas do tego otoczenie i to nie tylko przy pomocy słów. Ogromne znaczenie ma również to, w jaki sposób z czymś się obchodzimy, jak to traktujemy, czy obdarzamy kogoś szczególnym szacunkiem. Czasami do uwiarygodnienia czy dowartościowania pewnych poglądów wykorzystuje się czyjś autorytet. Jest to technika -„Noble sand” – dzięki której można przekonać innych czy np. podawana kartka jest czymś bardzo cennym, czy tylko świstkiem papieru? Żyjemy w świecie, w którym wywieranie wpływu na innych ma ogromne znaczenie i jest wszechobecne.

Należy jednak zauważyć, że techniki i narzędzia perswazji, kreowania wizerunku osobistego same w sobie nie są niczym złym. A często pomagają zrozumieć własne ograniczenia.

Przedstawione metody, to narzędzia wpływu społecznego, które powstały w wyniku połączenia niektórych technik psychologii perswazji z warsztatem aktorskim i są z powodzeniem wykorzystywane w środowiskach biznesowych oraz politycznych.

———-
Specjalista kreowania wizerunku medialnego, wystąpień publicznych, oraz emisji głosu i dykcji. Aktor, dziennikarz. Absolwent Akademi Teatralnej i Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. http://www.bordman.pl/
———-
Ten artykuł pochodzi z serwisu Artykularnia.pl – źródła darmowych artykułów do przedruku!

dodajdo.com

Wyslij komentarz

Twoj adres email never nie bedzie nigdzie publikowany, podajesz go tylko dla ewentualnego kontaktu administratora z Toba.

Pola wymagane sa oznaczone gwiazdka: *
*
*